אוטם שריר הלב – טיפול ומניעת התקפי לב ברפואה הסינית

אוטם שריר הלב

אוטם שריר הלב, אותו סביר להניח שאתם מכירים יותר בשם "התקף לב", הוא מצב מסכן חיים שקשה למצוא חמורים ממנו. במצבאוטם שריר הלב שכזה ניזוק שריר הלב עקב חסימה באחד העורקים, שתפקידים להוביל דם ללב. החוסר בדם המחומצן מביא לנמק ולאחר מכך לצלקת, בעקבותיה אותו אזור אינו יכול להתכווץ ולתפקד בצורה תקינה. כאשר זה קורה אנחנו חשים כאבים לוחצים בחזה, שעלולים להימשך עד לפרק זמן של כחצי שעה, ולעיתים גם באזורים אחרים. מכאן הדרך לתסמינים דוגמת זיעה, הקאה, קוצר נשימה, איבוד הכרה או אפילו מוות אינה ארוכה, למרבה הצער. התקף לב הוא גורם המוות הנפוץ ביותר בישראל, בארצות הברית ובמדינות רבות אחרות.

דרך ההתמודדות הטובה ביותר בהתקף לב היא פשוט למנוע אותו מלכתחילה, או ליתר דיוק להקטין את הסיכויים שהוא יתרחש. הרפואה הסינית, ששמה לה למטרה ליצור איזון המשפר את מצב הגוף והנפש גם יחד, מציעה כמה דגשים חשובים בדרך לכך.

מהו המקור לאוטם שריר הלב לפי הרפואה הסינית?

הייחודיות של הרפואה הסינית נובעת משילוב של כמה תפיסות העומדות ביסודה. קודם כל, רואה הרפואה הסינית את האדם כמכלול שלם, בו חייבת להיות סינרגיה מושלמת בין הגוף לבין הנפש. רוב הבעיות הפוקדות את האדם מקורן בחוסר איזון הקיים ברכיבים השונים, למשל אנרגיית החיים, יין ויאנג או כל דבר אחר. לחוסר האיזון הזה ישנן השלכות פנימיות וחיצוניות כאחד, כאשר בדרך כלל הבעיה הפנימית והשורשית יותר היא שמביאה עם הזמן לתסמינים חיצוניים הניתנים לזיהוי על פי הרפואה הסינית או המערבית.

עוד מניחה הרפואה הסינית קשרים הדוקים בין מערכות ואיברי הגוף השונים. האבחנה הזו חשובה במיוחד במקרה של אוטם שריר הלב, מכיוון שהיא מניחה שמקור הבעיה עלול למעשה להיות במגוון רחב מאזורי ומאיברי הגוף. ההנחה העומדת בבסיס הרפואה הסינית במישור הזה היא שפתרון הבעיה השורשית הנקודתית הוא חלק מהמשימה המורכבת והחשובה יותר של איזון ושיפור מצב הגוף, אך באמצעות זיהוי מקור הבעיה אפשר להתאים אליו בצורה יעילה את הטיפולים השונים.

כיצד ניתן למנוע אוטם בשריר הלב?

כאשר מתרחש התקף לב, אין ברירה אחרת אלא לגשת בהקדם האפשרי לקבלת טיפול חירום רפואי בבית החולים – טבליות המדללות את קריש הדם, אספקת חמצן לגוף דרך מסיכה, ניתוח מעקפים ועוד – לצד פעולות בסיסיות הנעשות באופן ראשוני במטרה למנוע החמרה של התסמינים. חשוב לזהות מהם התסמינים הפוטנציאליים של התקף לב, מה שעשוי לתרום לזיהוי המצב בראשיתו.

הרפואה הסינית נכנסת לתמונה לרוב בשלבים מוקדמים יותר, כלומר, כאשר מעוניינים באורח חיים בריא ומאוזן אשר עשוי להקטין משמעותית את הסבירות לאוטם שריר הלב. המשתנים העיקריים המרכיבים את המשוואה הם התזונה של האדם והפעילות הגופנית שהוא מבצע.

לצד הקפדה על מאכלים תזונתיים אשר דלים בכולסטרול מצד אחד ועשירים בוויטמינים מהצד האחר (ויטמינים עשויים להילחם בצורה יעילה ברדיקלים החופשיים), ניתן לתגבר את התזונה באמצעות תוספי תזונה או צמחי מרפא שעשויים לתרום לגוף באופנים שונים: החל מהפחתת רמות הכולסטרול בו, דרך חיזוק מערכתי של הגוף או המערכת החיסונית ועד להרגעה. ידוע הרי שחיים בסביבה לחוצה ורוויית מתחים מגדילים באופן משמעותי את הסיכונים לסבול מהתקף לב וממצבים בריאותיים אחרים.
עוד נהוג לבצע דיקור סיני, טיפול אשר עומד במרכזם של טיפולים רבים מקשת הרפואה הסינית. במקרה הנתון המטרה העיקרית של הדיקור היא לשפר את היעילות בה הגוף מוריד את הכולסטרול ואת רמת השומנים בדם, לפעול לחיזוקה ולניקוייה של מערכת העיכול ולהחזיר את הגוף למצב של איזון כוללני.

דילוג לתוכן