חשיבות תזונה נכונה ברפואה הסינית

הרפואה הסינית יכולה לספק פתרונות למגוון אינסופי של מצבים הקשורים לגוף האדם, או אפילו לנפש. כמעט בכל תוכנית טיפולים שכזו מקבלת התזונה מקום מרכזי. ההנחה היא שרק באמצעות שינויים יסודיים בתפריט התזונתי של האדם, תוך הכנסה של תוספי תזונה וצמחי מרפא לתמונה, ניתן פעמים רבות למקסם את הטיפול. במאמר הבא נציג בפניכם את העקרונות המרכזיים ביחס לתזונה ברפואה הסינית והיתרונות הפוטנציאליים המגוונים של תזונה נכונה.

חשיבותה המכרעת של התזונה על פי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מכירה בכך שתזונה היא עולם ומלואו. ערך התזונה הוא אחד החשובים עבור האדם, ולו מכיוון שמדובר באחד המקורות העיקריים שלנו לאנרגיה. רק תפריט תזונה נכון, בריא ומאוזן יאפשר לאדם להישמר בריא לאורך זמן וימנע בעיות בריאותיות שהפכו להיות נחלת הכלל. שימו לב שלא מדובר כאן רק בבעיות שעל פי התפיסה ברפואה המערבית נובעות מתזונה (למשל השמנת יתר), אלא גם בעיות במגוון איברים ואזורים בגוף שאנחנו בדרך כלל לא נוטים לייחס באופן ישיר למאכלים ולמשקאות שאנחנו מכניסים לגופינו.

אופני החלוקה של המזונות השונים

קיימות שיטות שונות לאבחנה בין המזונות השונים, כאשר ברפואה הסינית עושים זאת בעיקר על פי צבע המזון, טעם המזון, איכות המזון (למשל שיטות הגידול או המקור הגיאוגרפי שלו), אנרגיית המזון והתנועה שלו בגוף האדם, המשתנה בין המזונות השונים. בנוסף יוצאת הרפואה הסינית מנקודת הנחה שמזונות שונים עשויים להשפיע על איברים שונים: כך לדוגמא לברוקולי יש השפעה ישירה גדולה על הכבד.

האבחנות האלה חשובות מכיוון שהן מאפשרות את ההרכבה של התפריט התזונתי. קצרה היריעה מלפרט כאן על כל בעיה בריאותית, אבל ההנחה היא שבמסגרת האבחון ניתן להבין מה בדיוק בגוף האדם אינו כשורה. בדרך כלל הרפואה הסינית תולה את הסיבות לבעיות בחוסר איזון ובחוסר תזונה הקיים באחד או יותר מהרכיבים התיאורטיים העומדים בבסיס השיטה, דוגמת אנרגיית צ'י, יין ויאנג או חמשת היסודות.

לאחר אבחון הבעיה – הנעשה ברפואה הסינית בעיקר על בסיס אבחנת לשון ואבחנת דופק – אפשר להבין מה דורש פתרון ולהתאים לכך את המאכלים. ההתאמה עשויה כאמור להיות על בסיס הקטגוריות השונות, על פי ממצאי האבחון, כך שכל תפריט תזונתי מורכב עבור האדם בצורה ייחודית.

לכל אדם יש תפריט משלו

באופן נקודתי יותר, המומחים ברפואה הסינית מתאימים תפריט תזונתי על פי המצב האנרגטי, החוסרים או העודפים שעלולים להתגלות במהלך האבחון. ישנם מזונות ותפריטים המותאמים על פי הבעיות שמתגלות, למשל מזון ייעודי לסילוקם של לחות וליחה מהגוף; לניקוי הכבד ולסילוק רעלים ממנו; לחיזוק הכליות; לחיזוק אנרגיית הצ'י; לחיזוק הדם וכן הלאה.

בחלק הארי של המקרים דורשות ההתאמות התזונתיות הירתמות של ממש מצדו של המטופל. לא מדובר כאן במאכלים שמחוללים פלאים בגוף לאחר צריכה נקודתית שלהם, אלא בתפריט תזונתי שאמור להשפיע לטובה על בריאות האדם באופן הדרגתי. לכן התוכניות התזונתיות מיועדות בדרך כלל לטווח ארוך, כך שרק עמידה בתפריט עשויה לספק את התוצאות שמצפים להן.

אופציה לחיזוק: תוספים וצמחי מרפא

מלבד ההתאמות התזונתיות, מכירה הרפואה הסינית בחשיבותם של ה"חיזוקים" השונים לתפריט התזונתי. תוספי תזונה הם חלק בלתי נפרד בתוכניות טיפול לרוב, כאשר מבחינה מעשית מדובר כאן בתוספים על בסיס טבעי. בנוסף לכך נהוג להתאים לאדם פורמולות ייעודיות המבוססות על צמחי מרפא, מבין האפשרויות הרבות שמציעה הרפואה הסינית.

התוספים והצמחים עשויים לפעול על הגוף בצורות שונות, לרבות שחרור האנרגיה, האצת התנועתיות בגוף, חיזוק המערכת החיסונית, שיכוך כאבים, הרגעת הגוף וכן הלאה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

פציעות ספורט: כיצד הרפואה הסינית מטפלת בפציעות הנגמרות בשל פעילות גופנית?

טיפול אינטגרטיבי בדיכאון לאחר לידה על פי הרפואה הסינית – טווינא, דיקור ומגע

דילוג לתוכן