דיכאון לאחר לידה

דיכאון לאחר לידה

לידה המסתיימת בגיחה של תינוק לאוויר העולם היא רגע שקשה למצוא שמחים ממנו, ללא ספק. הבעיה היא שאצל נשים רבות, השבועות והחודשים שאחרי עלולים להיות ההיפך הגמור מכך. דיכאון לאחר לידה נפוץ בכל קנה מידה, כאשר ההערכות הן שכ-25% עד 5% מהנשים סובלות ממנו למשך תקופה מסוימת.
הדיכאון, שהגורמים לו אינם מובנים לנו עדיין באופן מלא, כולל תסמינים פוטנציאליים דוגמת תחושת ייאוש, עצב, אשמה או חוסר אונים, בעיות שינה או אכילה, דימוי עצמי נמוך, פגיעה ביכולת החברתית; תשישות – והרשימה עוד ארוכה. הדיכאון עלול לכלול גם תסמינים פיזיים דוגמת מחסור או גודש בחלב, שינויים ביציאות, כאבים, נשירת שיער, אנמיה ועוד.

מהו מקור הדיכאון על פי תפיסת הרפואה הסינית?

רפואה סינית יוצאת מנקודת הנחה שבגוף האדם יש קשר הדוק בין כל אחד מהרכיבים, הן האיברים הפיזיים והן המונחים העומדים בלב התורה: אנרגיית הצ'י, יין ויאנג, הערוצים הראשיים וערוצי החיבור, חמש הפאזות וכן הלאה. היא מניחה בנוסף השפעה משמעותית של הנפש על הגוף, ולהיפך. הפתרון בדיכאון לאחר הלידה בהתאם לתפיסה הוא לכן שורשי יותר, ומטרתו לגלות את הגורמים הפנימיים שמביאים לאותו דיכאון: מבחינת מעשית, לרוב חוסר איזון או חסרים מסוימים בגוף.

קראו עוד: מושגים בסיסים מעולם הרפואה הסינית

כאשר נכנסים לעובי הקורה, רואים שהרפואה הסינית מדגישה את הקשר בין מצבינו הרגשי לבין כמות וטיב הדם. התקופה שלאחר הלידה מאופיינת על פי התפיסה הזו ב"חוסר דם", שביטוייו המדעיים יותר הם איבוד דם, מחסור מסוים בברזל וכן הלאה. התהליך הזה טבעי ופוגע כמעט בכל אישה במידה כזו או אחרת. כאשר גוף האישה מאבד בנוסף את אנרגיית הצ'י, וכאשר האישה חשה תשישות טבעית עקב הלידה – הדרך לתחושות השליליות, לדיכאון ולתסמיניו השונים אינה ארוכה למרבה הצער.

גם ברפואה הסינית הטיפול בדיכאון לאחר לידה מתחיל באבחון מקיףדיכאון לאחר לידה

רוב הנשים חשות תחושות שליליות מפעם לפעם לאחר הלידה, כאשר אצל אחוז משמעותי מהן מדובר בדיכאון לכל דבר ועניין. גם אם יש מקרים בהם הדיכאון חולף מעצמו, ברבים אחרים הוא עלול להימשך תקופה ארוכה ואף להפוך להיות חמור יותר. זו הסיבה שחייבים להתייחס אליו במלוא הרצינות ולטפל בבעיה הלכה למעשה.

הצעד הראשון שיבצע מטפל ברפואה הסינית הוא לאבחן באופן מדויק את מצבה של האישה. המטרה היא לראות מהם חוסר האיזון והחוסרים הספציפיים הקיימים אצלה, אבחון הנעשה באמצעות בחינת הלשון, אבחנת קצב פעימות הלב וכלים אחרים, אלטרנטיביים או קונבנציונליים. כאשר המטפל מבין מהי הבעיה השורשית העומדת מולו הוא יכול להרכיב עבור האישה תוכנית טיפולים המותאמת לה באופן אישי בהתאם לממדי הבעיה, לגורמים, לתסמינים המופיעים אצלה וכן הלאה.

כיצד מטפלים בדיכאון לאחר לידה על פי הרפואה הסינית?

מטרת העל של טיפול בדיכאון לאחר לידה, לפי הרפואה הסינית, היא להחזיר את הגוף לאיזון ולתרום לבנייתם, לחיזוקם ולהנעתם של האנרגיה ושל הדם. דיקור סיני נפוץ מאוד כאמצעי להגשים את היעדים האלו, כאשר בכוחו לאזן את המערכת ההורמונלית ולשפר את הסירקולציה של ההורמונים. המטפל מחליט בדיוק היכן ובאיזה היקף לבצע את הדיקור, בהתאם לאזורים שהוא אבחן שהבעיה מתחילה מהם. לכך ניתן לשלב טיפולים אחרים המבוססים על מניפולציות גופניות או מגע, דוגמת טווינא.

הרפואה הסינית מעניקה חשיבות מכרעת לתזונה ולאורח החיים. במקרה הנתון, הדגש צריך להיות על מאכלים התורמים לאיזונו המחודש של הגוף ולמילוי חוסרים שעלולים להיגרם בו עקב ההיריון והלידה. תוספי תזונה וצמחי מרפא מסייעים פעמים רבות "לתגבר" את כל מה שדורש תגבור ומהווים לכן חלק אינטגרלי מהטיפול.
חשוב לזכור ששילוב בין כמה סוגי טיפולים הוא אפשרי ולעתים אפילו מובן מאליו.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

רפואה סינית ליולדות: לדאוג לבריאות האישה והתינוק גם יחד

גניקולוגיה – כיצד הרפואה הסינית עוזרת לנשים עם בעיות שונות?

1 מתוך 9 נשים בגיל הפיריון סובלת מאנדומטריוזיס ולרפואה הסינית יש פתרון!

דילוג לתוכן