לחץ דם גבוה: מהו? וכיצד הרפואה הסינית מטפלת ביתר לחץ דם?

לחץ דם גבוה

לחץ דם גבוה (הידוע גם בתור "יתר לחץ דם") הוא בעיה רפואית נפוצה מאוד, שהסיכוי לסבול ממה עולה ככל שמזדקנים אבל עלול לחץ דם גבוהלהיות מושפע מגורמים נוספים. מדובר באחת המחלות המורכבות ביותר שיש להתמודדות, גם על רקע העובדה שפעמים רבות היא אינה כוללת תסמינים ניתנים לזיהוי כלל, כך שהיא מסתבכת וגורמת לנזקים חמורים לגוף – לעיתים בלי שמודעים לכך שהיא בכלל קיימת. עובדה זו מסבירה מדוע הבעיה זכתה לכינוי הלא מחמיא "הרוצח השקט", ומדוע חשוב להבין כיצד להתמודד איתה.

נתחיל בהכרות: מהו בעצם לחץ דם גבוה?

כשמדברים על לחץ דם גבוה, מתכוונים למעשה לאחד משני התרחישים הבאים: הראשון הוא לחץ דם ססיטולי, המתייחס ללחץ הדם בעת כיוון הלב. ערכו התקין הוא 120 על פי הרפואה המערבית. לחץ דם דיאסטולי, הערך הנמוך יותר, מאפיין את התרחבות הלב. כאן הערך התקין הוא 80. מצב של יתר לחץ דם הוא כאשר אחד משני הערכים אינו תקין בצורה חריגה, כלומר, 140 ומעלה במקרה של לחץ דם סיסטולי ו-90 ומעלה מבחינת הערך הדיאסטולי.

הרפואה הקונבנציונלית יכולה לנתר את לחץ הדם של האדם באמצעות בדיקה פשוטה, אולם מרגע זיהוי הבעיה החמורה או הכרונית אין לה למעשה פתרונות שורשיים. הרפואה המערבית לא מספקת ריפוי ללחץ הדם הגבוה, כאשר עיקר המטרה בטיפול היא לאזן ככל שניתן את לחץ הדם ולהקטין את התדירות ודרגת החומרה של התסמינים. תרופות שונות משמשות למטרות אלה, אבל הן כרוכות בתופעות לוואי ובנזקים פוטנציאליים אחרים.

לפי הרפואה הסינית מה המקור ליתר לחץ דם?

הרפואה הסינית אינה מבטלת כמובן את המדדים הקיימים לבחינת לחץ הדם, אבל רואה מקור אחר לבעיה. הרפואה הסינית היא הוליסטית במהותה. היא מודעת לקשר ההדוק הקיים בין איברים ומערכות שונים בגוף, וגם להשפעה של כשלים פנימיים על החוץ. במקרה הזה היא תטען שמקור הבעיה עשוי להיות באיברים אשר מעצם מהותם משפיעים על לחץ הדם. מבחינה מעשית אלו הם הלב, הכליות והטחול.

ברפואה הסינית, מקור רוב הבעיות התוקפות את האדם הוא חוסר איזון. במקרה הזה היא תטען לחוסר איזון בפעילות האיברים, או אפילו בגוף האדם למכלול. עשויה להיות השפעה למשל ליחסים שבין חלק הגוף העליון לבין התחתון, או חוסר איזון מבחינת היין והיאנג – שניים מהמונחים החשובים ביותר ברפואה הסינית – בכליותיו של האדם.

אילו פתרונות מציעה הרפואה הסינית ללחץ דם גבוה?

הרפואה הסינית דוגלת באורח חיים בריא, וזה נכון במיוחד במקרה של יתר לחץ דם אשר נובע פעמים רבות מאורח חיים שאינו כזה. הטיפול ביתר לחץ דם יכלול לכן שורה ארוכה של התאמות, שיכולות להתבצע גם בתור פתרון מונע לבעיה.
התזונה היא משתנה משמעותי מאוד בתוך המשוואה, עם בניית תפריט תזונתי נכון ומותאם שעשוי לתרום לאיזון הנדרש בגוף, לחזק את הדורש חיזוק ולהוציא מהגוף את הרכיבים המזיקים. כך למשל עשוי התפריט התזונתי לסובלים מלחץ דם גבוה לכלול ירקות כתומים, ירקות העשירים במגנזיום, שום ועוד. מנגד, ישאפו המטפלים בשיטה להפחית עד למינימום האפשרי מאכלים המזיקים ללחץ הדם, לרבות מאכלים מלוחים או עמוסים בקפאין.

דיקור סיני עשוי להיות יעיל במיוחד בהפחתת לחץ הדם, מכיוון שבכוחו לחזק את האיבריים הבעייתיים (בעיקר הכליות, הכבד והטחול) ולהביא לאיזון הנכסף בהם. טווינא, פיזיותרפיה סינית, פועלת אף היא למען שיפור בריאות הגוף. פתרונות אחרים שעשויים להיות רלוונטיים הם טיפולי כוסות רוח, גואה-שה ואחרים.

בכל המקרים האלה מתבצע הטיפול לאחר האבחון, במסגרתו לומדים על האיברים או האזורים בגוף אשר מהם ככל הנראה נובעת הבעיה. ברפואה הוליסטית דוגמת זו הסינית, שילוב בין כמה שיטות טיפול עשוי להיות יעיל במיוחד ולספק את המענה המקיף לו מצפים.

דילוג לתוכן