רפואה סינית ליולדות: מטיפולי מגע ועד לדיכאון לאחר לידה

רפואה סינית ליולדות

לידה היא מהרגעים המשמעותיים והחשובים בחייה של כל אישה, בכך אין ספק. אלא שמדובר בתהליך שהוא הכול חוץ מפשוט.רפואה סינית ליולדות הלידה עלולה להתארך ולהסתבך, תוך שהיא כרוכה בכאבים שהם בלתי נסבלים. וזה עוד בלי להזכיר את התרחישים בהם הלידה היא מראש בדרגת סיכון גבוהה או מסתבכת, מה שמצריך התערבות רפואית דחופה על מנת לדאוג לבריאות האישה והעובר גם יחד.

כיום יש אמצעים שונים שניתן להשתמש בהם לפני ובמהלך הלידה על מנת להקל על התהליך, להפחית או אפילו למנוע חלק מהתסמינים המזוהים איתו. זריקות אפידורל לשיכוך כאבים הן הנפוצות ביותר בהקשר הזה, אך יש להן כמה חסרונות אפשריים: הארכת משך הלידה, הגברת הדימום המופיע עם תום הלידה, ירידה בקצב לחץ הדם שעלולה לפגוע בעובר, כאבי ראש או כאבי גב (שעלולים להופיע גם אחרי הלידה) ועוד. החדשות הטובות הן שגם לנשים שאינן מעוניינות או יכולות להשתמש באפידורל ובאמצעים קונבנציונליים נוספים יש מספיק פתרונות.

אילו סוגי טיפולים מציעה הרפואה הסינית?

בשנים האחרונות חלה עלייה של ממש בקרנה של הרפואה המשלימה בכלל והרפואה הסינית בפרט. הביקוש לטיפולים מקשת הרפואה הסינית התגבר, והם נפוצים גם בקרב נשים בהריון ויולדות. למעשה, אפילו חלק מחדרי הלידה בישראל מיישרים קו עם המגמה ומאפשרים ליולדת לבחור בין כמה אמצעים לשיכוך כאבים ולהקלה על תסמיני הלידה, לרבות טיפולים קלאסיים מעולם הרפואה הסינית.

דיקור סיני הוא חלק מרכזי מאוד בתוכנית הטיפולים אשר רפואה סינית מציעה ליולדות. דיקור סיני, כאשר הוא נעשה בנקודות הנכונות (נקודות שונות על גבי העור והאוזן במקרה הזה), עשוי להקל משמעותית על כאבי הצירים והלידה. הוא יכול לסייע בתרחישים בהם האפידורל ופתרונות אחרים אינם מתאימים, דוגמת שלבים מוקדמים מאוד של הלידה. בכוחו של הדיקור הסיני בהמשך לכך לזרז את הלידה עקב הגברת התנועה בצירי הגוף, לקצר את משכה (מה שחשוב בעיקר בלידות אשר מתארכות משמעותית מסיבות שונות) ואף לתרום להרגעת האישה. הרי ידוע שהלידה היא מאורע מלחיץ מאוד, ושהלחצים הנובעים ממנה עלולים להשפיע על התחושות האישיות וגם התסמינים הפיזיים של האישה.

טווינא (פיזיותרפיה סינית) היא שיטה נוספת, המבוססות מגע, שיכולה להיכנס לתמונה בחדר הלידה או לפני ההגעה אליו. קבלת טיפולים מהסוג הזה במהלך ההריון עשויה להקנות כלים בהם יכולה האישה להשתמש ברגע האמת, ובכך להקל על הכאבים והתסמינים המזוהים איתו.

שינויים בהרגלי התזונה ובאורח החיים

הרפואה הסינית מכירה בחשיבותו של אורח חיים בריא ומאוזן לכל אדם, על אחת כמה וכמה נשים בתקופת ההריון המורכבת. ניתן בהחלט להרכיב תכנית תזונתית מותאמת למהלך ההריון, שאף עשויה להפוך אותו לבטוח יותר. כך למשל יושם דגש על תגבור הגוף ברכיבים תזונתיים אשר מחסור בהם נפוץ מאוד לקראת הלידה, דוגמת ברזל או חלק מסוגי הוויטמינים.

התגבור הזה יכול להיעשות באמצעות שינוי התפריט התזונתי, אך גם נטילה של צמחי מרפא ותוספי תזונה. בחלק מהם ניתן להשתמש גם לקראת הלידה ובמהלכה, למשל כאשר מעוניינים להכניס לגוף רכיבים אשר תורמים לשלוות הנפש של האישה. שמנים אתריים נפוצים מאוד מהבחינה הזו, כאשר שמן האזוביון הוא דוגמה מוצלחת לשמן שעשוי לתרום מאוד להרגעת האישה. למעשה, ניתן להשתמש בו גם לאחר הלידה על מנת להפחית לחצים או אפילו להקטין את הסיכויים לדיכאון לאחר הלידה.

כדי שהטיפולים יצליחו, אפשר ולעתים גם מומלץ לשלב בין כמה גישות טיפוליות. חשוב בכל אופן להתאים אותם באופן מלא למאפייני האישה וההיריון שלה, לתסמינים המופיעים במהלך ההריון ולבעיות אחרות שהיא סובלת מהן.

דילוג לתוכן