יובש או גרד בעיניים – פתרונות טבעיים לבעיות עיניים

יובש או גרד בעיניים

העיניים רגישות במיוחד, כאשר בעיות בהן מקשות על האדם ומחייבות גיחה לרופא בהקדם האפשרי. יובש או גרד בעיניים הםיובש או גרד בעיניים מהמצבים הנפוצים ביותר שיש, בעיקר אצל נשים אבל ממש לא רק. היובש מתרחש בעיקר כאשר חלה הפחתה בקצב הייצור או בתכולה של הדמעות, כאשר הגרד הנלווה מחמיר את המצב שבעתיים. אדם אשר משפשף את עיניו כתוצאה מכך עלול להחמיר את הנזק ולהכניס לעין מזהמים שונים.

יש כיום פתרונות שונים ברפואה המערבית לבעיות בעיניים, אולם הם מספקים לרוב הקלה זמנית בלבד על המצב ואינם יורדים לשורש הבעיה: ייתכן כי היובש והגרד מעידים על דבר מה שמתרחש מתחת לפני השטח ומצריך טיפול. האם הפתרון נמצא בעולם הרפואה הסינית?

הטיפול ביובש או גרד בעיניים מתחיל באבחון

הרפואה הסינית רואה ברמה הכללית את גוף האדם כשלם אחד, שחייב לתפקד בצורה הומוגנית ולהיות בהרמוניה עם הטבע. מצבים של חוסר איזון בגוף, כמו גם חוסר באחד הרכיבים המאפיינים אותו (אנרגיית הצ'י, ייאן ויאנג וכדומה) משבשים את המצב ועלולים לכלול תסמינים לא נעימים, הן פנימיים והן חיצוניים. בעיות נקודתיות בעיניים, על פי התפיסה הזו, מצביעות על דבר מה שאינו כשורה מבחינת מצב הכללי של גוף האדם.

הרפואה הסינית המסורתית מניחה כי עיניים יבשות נובעות בדרך כלל מחוסר איזון ומעודף חום של היין והיאנג באיברי הגוף הפנימיים, מה שמוביל לכך שההזנה של העיניים והעפעפיים בחומרים החיוניים לבריאותן לוקה בחסר. זאת להבדיל מהרפואה המערבית, שמתייחסת בדרך כלל לבעיות בעיניים באופן נקודתי ומקומי בלבד.

בין אם היובש והגרד בעיניים נובעים מגורם חיצוני או פנימי, אבחון הבעיה הוא השלב המרכזי בדרך לטיפול בה. ברפואה הסינית אבחנת לשון ואבחנת דופק הן השיטות העיקריות המשמשות לצורך זה, כאשר בכוחן לספק תמונה מקיפה המתייחסת לבעיות ארוכות וקצרות טווח כאחד. האבחון יאפשר להתאים תוכנית טיפולים על פי מקור הבעיה שהתגלה, התסמינים הפיזיים המופיעים אצל האדם, המאפיינים האישיים שלו וכן הלאה.

טיפולים מבוססי מגע ברפואה הסינית

הסוג הראשון של הטיפולים שמציעה הרפואה הסינית למצבים של יובש או גרד בעניים מבוסס על מגע בגוף. זה מתחיל עם דיקור סיני, המבוסס על החדרה של מחטים זקיקות לנקודות שונות בגוף האדם. הכוונה אינה להחדרת של המחטים לתוך עיניים, חלילה, אלא לנקודות שהתגלה באבחון כי מקור הבעיה קשור אליהן. הדיקור הסיני עשוי בהקשר הנוכחי להאיץ את זרימת הדם לעיניים, להגביר את הפרשת הדמעות או להפחית את דוק הדמעות. כל אלו הוכחו מבחינה מחקרית כיעילים להתמודדות עם יובש או גרד בעיניים.
טיפולים אחרים דוגמת טווינא, גואה-שה או כוסות רוח עשויים לפעול אף הם על גוף האדם בדרכים חיוביות.

מה בין תזונה לבין בריאות העיניים?

דבר ידוע הוא שאדם הסובל מיובש בעיניים צריך להקפיד על שתיית מים מרובה ככל האפשר. מה שחשוב להדגיש הוא שיש בנוסף כמה מזונות אשר תורמים כמכלול לבריאות העיניים ועשויים למנוע מצבים מהסוג הזה מלכתחילה. מאכלים העמוסים ברכיבים דוגמת בטא קרוטן, לוטאין, ויטמין C, ויטמין A, שומן אומגה 3 ואחרים הם מומלצים, כך שהמטפל ברפואה הסינית צפוי להרכיב לאדם תפריט המותאם לו אישית. מן העבר השני של המשוואה, רצוי לצמצם את למינימום האפשר את הצריכה של מאכלים העשירים בשומן, בכולסטרול, במלח וברכיבים מזיקים אחרים.

הטיפול ברפואה הסינית יכול בהחלט לשלב בתוכו תוספי תזונה ופורמולות של צמחי מרפא, המתווספים לתפריט התזונה היומי (ולשאר טיפולים העומדים בליבת הרפואה הסינית). לכל אדם יש את הפורמולות המתאימות לו.

דילוג לתוכן