רפואה סינית לטיפול במיגרנות וכאבי ראש

קרוהן וקוליטיס

כל אחד מאיתנו סובל מכאבי ראש מפעם לפעם, כאשר אצל רבים הבעיה היא מיגרנות. הכאבים מקשים מאוד על התפקוד שלנו ועלולים לפגוע בשגרת היום-יום. בנוסף, תמיד ייתכן שלצד הכאבים "המקריים" שחולפים להם במהרה, יצביעו הכאבים על בעיה מורכבת יותר המצריכה פתרון. הרפואה הסינית אינה ממעיטה בחשיבותם של כאבי הראש, אלא מציעה להם פתרונות שונים ויעילים.

ממה נובעים כאבי ראש?

לכאבי ראש עלולות להיות אלף ואחת סיבות. על פי הרפואה הסינית, הרי שבדומה לבעיות אחרות מעידים הכאבים על מצבים של חוסר איזון בגוף מבחינה פנימית, בין אם באנרגיית הצ'י, באחד מחמשת היסודות, בדם או בכל דבר אחר. השאיפה לכן היא להחזיר את הגוף לאיזון ובכך לשפר משמעותית את המצב, פנימית וחיצונית. באמצעות השבת האיזון ומילוי החוסרים אפשר להעלים את הכאבים או אפילו להפחית את התדירות בה הם תוקפים את האדם.

עוד מניחה הרפואה הסינית קשרים הדוקים בין איברי ומערכות הגוף השונים. מכאן נובע שזיהוי הסיבה השורשית המביאה לכאבי הראש ולמיגרנות הוא צעד מפתח בדרך להתמודדות ראויה איתם. אבחנת לשון ואבחנת דופק הן השיטות העיקריות המשמשות לצרכים אלה ברפואה הסינית. ביצוען על ידי מטפל הבקיא בשיטה עשוי לספק תשובה ראויה לשאלת מקור הכאבים והאופן בו ניתן לטפל בהם.

בהקשר הנוכחי, נקודת המוצא היא שכאבי ראש נובעים בדרך כלל מהפרה של האיזון בין הכליות, הלב והראש, כאשר לרוב מקור הבעיה הוא בכליות. חוסר איזון או אנרגיה בכליות הוא בדרך כלל המפתח לפתרון הבעיה.

דרכי הטיפול בבעיה

הרפואה המערבית, הקונבנציונלית, מטפלת ברוב המקרים בתסמינים של כאבי הראש ולא בבעיה השורשית. בנוסף לכך ההתבססות בה היא בעיקר על תרופות, שכרוכות בתופעות לוואי ובסיכונים הצצים בעת נטילה מופרזת או בלתי מבוקרת. לכן גם אם הטיפול מסייע בנקודת הזמן הנוכחית, ממש לא בטוח שהוא יועיל לגוף בטווח הארוך יותר.

הרפואה הסינית, מן העבר השני של המשוואה, שואפת לטפל באדם עצמו ולא בבעיה הספציפית שתסמיניה מופיעים אצלו. ניתן לראות זאת בפרקטיקות שונות בתכליתן השבה של הגוף לאיזון. הדיקור הסיני נפוץ מאוד בהקשר הזה, כאשר לאחר זיהוי הנקודות הבעייתיות בגוף ניתן להשתמש בו על מנת לשפר את זרימת האנרגיה ולהחזיר את הגוף לאיזון. נקודות אחרות עשויות לכלול אפקט מרגיע ומשכך כאבים. טווינא, הגרסה הסינית לפיזיותרפיה, עשויה לפעול אף היא על הגוף והנפש באופנים שונים.

הרפואה הסינית דוגלת באורח חיים בריא ומאוזן ככל האפשר, תוך הנחה שהוא עשוי לפתור בעיות המופיעות בטווח הקצר ולהפוך את האדם לבריא יותר במובן הרחב יותר. התאמה של תפריט תזונתי עשויה לתרום, כאשר לצד זה ניתן לתגבר את התפריט באמצעות תוספי תזונה על בסיס טבעי וצמחי מרפא. מ"ארגז הכלים" הזה מתאים המטפל במסגרת הרפואה הסינית פורמולות ייחודיות לאדם על פי המאפיינים האישיים שלו, סוג כאבי הראש, מקור הבעיה השורשית וכן הלאה.

חשיבותו של האיזון הנפשי

הקשר בין הגוף לבין הנפש עומד בליבת הרפואה הסינית, וזה נכון במיוחד במקרה של כאבי ראש ומיגרנות. נקודת המוצא היא שפתרון הבעיה הנפשית – למשל מתחים או לחצים – עשוי לשפר משמעותית את מצב הראש. עקב כך הטיפולים המוצעים במסגרת הרפואה הסינית עשויים להיות מוכוונים למטרה זו, למשל צמחי מרפא בעלי אפקט מרגיע, פעילות גופנית על בסיס הרפואה הסינית וכן הלאה.

חשוב לשים לב ששילוב בין כמה שיטות טיפול הוא הגיוני בהחלט לפי הרפואה הסינית. שילוב מוצלח עשוי להפוך את הטיפול הכוללני ליעיל יותר, תוך ניצול היתרונות של כל שיטת טיפול.

בכל מקרה ולגופו של כל מקרה, במידה ולוקחים טיפול תרופתי יש להיוועץ קודם כל עם רופא מטפל בנוגע לקבלת טיפולים משלימים, ביניהם גם מתחום הרפואה הסינית.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

סובלים מכאבי צוואר? – לרפואה הסינית יש מגוון פתרונות עבורכם

דילוג לתוכן